„Jesteś naszą polską Georgią O’Keeffe” 2 ciąg dalszy...

Fot. archiwum prywatne


„Georgia O’Keeffe przeżyła 98 lat w zdrowiu, dobrobycie i sławie’’ (cytat z Harper’s Bazaar „Kwiat jej sekretu”).  Nie przeżyłam jeszcze 98 lat, ale zamierzam nawet żyć dłużej…

Fot. archiwum prywatne


Niestety do tej pory od 15 roku życia ciągle choruję, więc Georgia miała albo lepsze geny albo była mądrzejsza, na szczęście nie żyła w epoce powszechnej anoreksji, bulimii gdzie „dobrobyt” zafundował nam łatwy dostęp do trującego zniewalającego jedzenia a media wciąż mimo ciągle podejmowanych prób zmiany lansują długonogie, wychudzone nieludzko piękne i tylko młode, trudno powiedzieć kobiety, bo modelki często rozpoczynają swoją karierę w wieku 13 lat i od razu słyszą od swoich agencji, że muszą schudnąć. Georgia O’Keeffe była na pewno mądrzejsza. Mnie kiedyś powiedziała koleżanka, przez którą nabawiłam się bulimii i anoreksji, że mam twarz okrągłą i jeśli by włożyć cyrkiel w środek nosa to powstałoby idealne, koło jako obrys mojej twarzy, na to ja… rozpacz, głodzenie się, wymioty. Bardzo trzeba uważać na słowa przy dojrzewających dziewczynkach. A teraz bardzo chciałabym mieć „okrągłą” twarz. Mojej siostrze wujek podobno powiedział, że ma twarz „jak księżyc w pełni” – to była obraza i nienawiść „do końca życia” a obydwie z siostrą na każdym zdjęciu z młodości mamy wciągnięte policzki. 

Kolaż z moich zdjęć z dzieciństwa oraz zdjęcia mojej córki

A jeśli o związki … czy jesteśmy podobne z Georgią O’Keeffe. Przed najdłuższym i tak naprawdę jedynym oficjalnym z Alfredem Stieglizem, który z zamiłowania fascynował się fotografią i kobietami i potrafił oczarować, jako 53-letni dojrzały mężczyzna z skłonnościami hipochondrycznymi. „Pomimo zaawansowanego wieku i manier hipochondryka, Stieglitz wciąż ma w sobie spore zapasy samczego seksapilu, po dwóch latach podchodów Georgia ulega mu w malowniczej scenerii letniskowego domku w Lake George” (cytat z Harper’s Bazaar „Kwiat jej sekretu”).

Kwiecista impresja, 90x180 (cm)

 Nawiasem mówiąc …. Kiedyś próbowałam niestety z różnym skutkiem uwieść największą, najtragiczniejszą fascynację mego życia podobnie jak Stieglitz….  Na hipochondryka i na „dziadziusia”. Najwidoczniej faceci są bardziej przebojowi w zdobywaniu – mnie- i na szczęście się nie udało, choć różnica wieku była podobna. Ledwo przeżyłam to „fatalne zauroczenie”. Georgia też przypłaciła 2-letnim pobytem w szpitalu, lecząc się z depresji po niszczącym związku z Stieglitzem. Natomiast on sam bardzo przyczynił się do rozsławienia jej malarstwa i osoby. Georgia była jego modelką, a zdjęcia robił odważne prowokacyjne. „W 1924 r. biorą ślub, ale już wcześniej O’Keeffe zgadza się pozować Stieglitzowi. Podczas ciągnącej przez blisko 2 dekady sesji powstaje ponad 300 portretów i aktów pokazywanych publiczności. Stieglitz jest erotomanem i erudytą czyta Freuda, pod jego wpływem forsuje teorie, że seks wyzwala wyobraźnię. Intymne części ciała Georgii określa mianem miss fluffy, w wolnym tłumaczeniu panna puchatka” (cytat z Harpers Bazaar „Kwiat jej sekretu”).
Koguci kwiat, 100x70 (cm)


Georgia podobno przynajmniej 2 razy w życiu była lesbijka, ale „artystce to uchodzi” a nawet dodaje splendoru. Niekonwencjonalne związki. Ludzie przy okazji zakupu obrazu lubią dostać gratis trochę sensacji z życia artysty. Najciekawszy jest ostatni związek platoniczny z Iwanem Hamiltonem, który wkroczył do jej życia, jako 27 letni przystojny mężczyzna, złota rączka. Wypłoszył swym pojawieniem się kucharkę mocno „zżytą” z Georgia, która „zaczęła rozpowiadać na lewo i prawo, że O’Keeffe na stare lata dostała hyzia, zafundowała sobie gacha, który cały dzień chla piwo, a wieczorami wiadomo co robi” (cytat z Harper’s Bazaar „Kwiat jej ssekretu”). Jest to najbardziej fascynujący związek i widocznie bardzo ważny dla artystki, bo przepisała jemu cały swój ogromny majątek, gromadzony przez ponad 77 lat, więc na pewno się działo.
Galaktyczny, 100x70


 Marketing Georgii O ‘Keeffe 

Oprócz ponad 300 portretów i aktów pokazywanych publiczności Stieglitz wydawał magazyn o fotografii „Camera Work”  i prowadził galerię 291. Ponadto „ w latach 70 i 80 każdy Amerykanin, który odwiedzi salon piękności, spa lub sklep z kartkami pocztowymi musiał nadziać się na reprodukcję storczyków Georgii - wychodziły mu bokami (cytat z Harpers Bazar „Kwiat jej sekretu”). Pomimo wręcz obsesyjnej pracowitości Georgia namalowała ponad 3 tysiące obrazów to jednak jej na początku bardzo inspirujący później destrukcyjny związek z artystą pomógł rozsławić jej twórczość. Ja również jestem w związku z artystą, co prawda teraz jesteśmy współlokatorami i przyjaciółmi, choć ta przyjaźń jest bardo specyficzna, ale dobrze rozumiem Georgię, jak intensywnie na początku inspirujący i jak bardzo intensywnie niszczący może być związek dwojga artystów. Ciągła świadoma i podświadoma rywalizacja, jest twórcza i bardzo destrukcyjna zresztą nie jestem pewna czy istnieją idealne związki… Ja przynajmniej niestety takiego w swoim życiu nie doświadczyłam, choć przez około 10 lat moje małżeństwo było idealne później legło w gruzach zostawiając ból, rozpacz, wzajemne żale.

Fot. archiwum prywatne


 „W listopadzie 2014 roku na aukcji w nowojorskim Sotheby’s wystawiono obraz O’Keeffe White Flower No1” (cytat z Harper’s Bazar). Obraz ten sprzedał się za 44 miliony dolarów i jest najdroższym sprzedanym obrazem stworzonym przez kobietę. Wielka szkoda, że Georgia nie doczekała tego sukcesu finansowego, choć podobno nie umiała za bardzo korzystać ze swoich pieniędzy. Ja bardzo życzę sobie takiego sukcesu, ale poproszę jeszcze za mojego życia, ja bardo lubię korzystać z radości, jakie dają pieniądze.
 
Fot. archiwum prywatne

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Salvador Dali powiedział podobno „wyklułem się z jaja”. Patrząc na obrazy artysty nie trudno dostrzec, że był to motyw bardzo lubiany i często stosowany przez twórcę.

Znasz jakieś stereotypy o artystach?

Gallery Store - Portal Młodych Artystów